Tämä ei ole lista viime vuosikymmenen parhaista peleistä.
Aikaa on kulunut liian vähän ja kahlattavia julkaisuja on liian paljon. Pystyisin nykyään kokoamaan toimivan listan parhaista NES-peleistä tai ysärin PC-peleistä, mutta koko 2010-luvusta? Se tuntuu vielä liian tuoreelta, liian isolta, liian tuntemattomalta. Tämä ei estänyt esimerkiksi The Guardiania tekemästä omaa listaa jo syyskuussa. Ymmärrän paineen olla FIRST1, mutta eri asia on, onko se järkevää.
Tämä on kuva-albumi siitä, mitkä viime vuosikymmenen pelit herättävät minussa eniten tunteita, kun mietin niitä juuri nyt.
Osa on parasta, mitä olen tämän ilmaisuvälineen parissa nähnyt. Osan olen pelannut vain kerran julkaisussa, eikä mieleen jäänyt mielikuva välttämättä vastaa todellisuutta – mutta se mielikuva pyörii yhä ajatuksissa. Osa tarjosi aikanaan tärkeitä kokemuksia. Osa onnistuu vain jossain tietyssä asiassa, mutta se on jättänyt vahvemman jäljen kuin toisten pelien eheät kokonaisuudet. Pääosa on mukana, koska se vain tuntuu oikealta.
Tavalla tai toisella nämä pelit ovat vaikuttaneet minuun.
Tein tämän postauksen, koska pidän siisteistä arkistoista. Nautin siitä, että saan koota joukon ihania pelejä selkeäksi ja helposti jaettavaksi muistilistaksi. Mutta se on myös aikakapseli itselleni: tältä 2010–2019 tuntui heti sen päätyttyä. Varmaan siksi vuosikymmenen loppu on paremmin edustettuna kuin sen alku. Jo nyt jotkut valinnat alkavat epäilyttää, pitäisikö vielä vaihtaa, mitäköhän ihmiset ajattelee..? Mutta hitto, ei tämä ole mitään eksaktia tiedettä, vaan tunnepohjaista tykittelyä.
Aivan kuten pelitkin.
—
Pelit ovat julkaisujärjestyksessä.
VVVVVV (Terry Cavanagh 2010)
Mass Effect 2 (Bioware 2010)
Deadly Premonition (Access Games 2010)
Digital: A Love Story (Christine Love 2010)
Fez (Polytron 2011)
Portal 2 (Valve 2011)
The Witcher 2: Assassins of Kings (CD Projekt RED 2011)
Deus Ex: Human Revolution (Eidos Montréal 2011)
Dark Souls (From Software 2011)
Mass Effect 3 (Bioware 2012)
The Walking Dead: Season One (Telltale Games 2012)
Thirty Flights of Loving (Blendo Games 2012)
Hotline Miami (Dennaton Games 2012)
Slave of God (Stephen Lavelle 2012)
Kentucky Route Zero (Cardboard Computer 2013)
Proteus (Ed Key, David Kanaga 2013)
Attack of the Friday Monsters! A Tokyo Tale (Level-5 2013)